Tietoa meistä

Suomi-Etelä-Afrikka-seuran jäsenrekisterissä on runsaat 200 nimeä. Aktiivisesti jäsenmaksunsa maksaneita jäseniä on n. 50. Puheenjohtajana toimii pitkän linjan kansalaisaktiivi Börje Mattsson.  Seuran hallituksessa on puheenjohtajan lisäksi viisi jäsentä ja kolme varajäsentä. Yhteystiedot löytyvät linkistä vasemmalla.

Seura on järjestänyt vuosien varrella erilaisia Etelä-Afrikkaan liittyviä seminaareja useasti yhteistyössä muiden tahojen kanssa. Ohjelmassa on ollut myös kulttuurialan tapahtumia, konsertteja ja muuta toimintaa mm. eteläafrikkalaisten taiteilijoiden kanssa. Seura on toteuttanut tai ollut yhteistyökumppanina isoissa julkisrahoitteisissa hankkeissa, joista merkittävimmät ovat olleet mikroyrittäjyyden edistäminen Etelä-Afrikassa Suomen Yrittäjien, Suomen lähetysseuran ja Liikemiesten lähetysliiton kanssa sekä koulujen yhteistyöhön ja oppimiseen liittyvä hanke Raaseporin kaupungin kanssa.  Tärkeimpiä yhteistyökumppaneitamme ovat mm. Fingo, Think Africa, Suomen Afrikka-seura, Suomi-Namibia-seura sekä Ystävyysseurojen liitto.

SEAS osallistuu vuosittain mm. Matkamessuihin, Maailma kylässä-tapahtumaan sekä yhdessä Etelä-Afrikan suurlähetystön (Suomeen akkreditoitu lähetystö Tukholmassa) kanssa järjestettäviin tilaisuuksiin.

Viimeisimmät tapahtumamme ennen koronaa olivat Etelä-Afrikan yhteiskunnallista tilannetta käsittelevä seminaari ja eteläisen Afrikan kouluongelmiin perehtyvä keskusteluseminaari yhdessä suomalaisten opettajien ja alan järjestöjen kanssa. Tässä seminaarissa esiteltiin myös Raaseporin ja Grahamstownin koulujen välistä yhteistyötä.

Koronan jälkeen seminaaritoimintamme on taas aktivoitunut. Marraskuussa 2022 järjestettiin "New World Disorder - mikä siinä on Etelä-Afrikan rooli ja paikka"-seminaari Helsingin yliopistolla. Alustajina toimivat Annu Kekäläinen, Mika Aaltola ja Kimmo Kiljunen Tilaisuuden vetäjänä toimi Peter Nyman. Asiantuntijana paikalla oli SEAS:n puheenjohtaja Börje Mattsson.

Tiedotamme toiminnastamme jäsenistölle 4–5 kertaa vuodessa sähköisessä jäsenkirjeessämme. Seuran Facebook-sivut pyritään pitämään aktiivisina kaiken aikaa.

Mavis Latsha oli yksi pienyrittäjäprojektiimme osallistuneista . Hän perusti oman ompelimon.

Grahamstownin (nyk. Makhanda) koululaisia, jotka kohdattiin Raaseporin kuntaprojektissa, jossa koulujen yhteistoiminta oli yksi keskeisimmistä tavoitteista.